The belly rules the mind. ~ Spanish Proverb

maandag 11 oktober 2010

Cadeautje op de trap

Ik houd niet van verrassingen, nooit gedaan ook. Als kind al was ik een nieuwsgierig Aagje dat de sinterklaascadeaus al dagen van tevoren in de kast bij mijn ouders zag liggen en vervolgens heel onschuldig vroeg: 'Mama, wat ligt daar?' Waarop mijn ouders dan snel een smoesje moesten verzinnen om een verklaring te geven voor de vrolijk ingepakte doosjes.
Als ik jarig ben, maak ik ruim van tevoren een lijst met wensen, met de winkel en de prijs erbij om ervoor te zorgen dat ik precies krijg wat ik wil. Alleen de routebeschrijving en het adres ontbreken meestal nog. Een nachtmerrie voor familie en vrienden die zo nooit de kans krijgen om spontaan een leuk cadeautje mee te nemen. Toen Lief mij ten huwelijk wilde vragen, moest hij zich ook in allerlei bochten wringen om te voorkomen dat ik er lucht van kreeg, maar het resultaat was dan ook een meesterlijke sprookjesavond, een meer dan geslaagde verrassing, een om nooit te vergeten.

Soms houd ik dus wel van verrassingen en soms vind je ze gewoon op de trap, als je op een vrijdagmiddag hongerig en enigszins knorrig - door de honger en de idioten onderweg - thuiskomt van je werk. Een grote enveloppe van het tijdschrift delicious. met een kookboek erin. Oké, ik had het lot een handje geholpen door mee te doen met een wedstrijd, maar ik was het uit het oog verloren en daarom erg blij verrast.

Dit kookboek, Rosa's Italiaanse keuken. Originele recepten van Sicilië (Uitgeverij Van Dishoeck) is een verzameling traditionele familierecepten, geïllustreerd met kleurrijke foto's, familiekiekjes en tekeningen. Het boek is daarnaast een soort levensverhaal: Rosa vertelt over haar jeugd op Sicilië, haar grootouders en de emigratie van de familie naar Australië, waar ze de Siciliaanse tradities van koken, familie en gezelligheid voortzetten. De authentieke bereiding van de gerechten staat voorop, zo beschrijft ze hoe je zelf ricotta en salami kunt maken, hoe je inktvis schoonmaakt, hoe je pens bereidt en cannoli rolt. De recepten zijn helder, de handelingen duidelijk beschreven en de ingrediënten over het algemeen gemakkelijk verkrijgbaar. Een mooi boek, maar de vormgeving maakt dat het geheel een nogal ouderwetse uitstraling krijgt. Het klassieke lettertype met de ligaturen, de achtergrond van de pagina's (bloemetjesbehang, theezakjes-effect, aquarel-achtige strepen), het matte, stugge papier, de rode bloemmotiefjes bij de titel van elk gerecht en het kleurgebruik in de foto's van de gerechten zorgen voor een soort misplaatst retro-effect, een truttigheid die verward wordt met nostalgie. Ook niet alle foto's vind ik even aantrekkelijk: personen of ledematen die er maar half opstaan of gerechten die er niet zo smakelijk uitzien. Hoewel de oude zwart-witte familiefoto's en het liefdevolle verhaal een hoop goedmaken, zou ik het boek zelf niet gekocht hebben.

En nu niet met opgeheven vingertje zeggen dat ik een gewonnen verrassing niet in de bek moet kijken en moet leren de touwtjes uit handen te geven. Berg je cadeautjes maar goed weg en houd je plannetjes stil, want mijn oren en ogen liggen overal op de loer!



Rosa's Italiaanse keuken. Originele recepten van Sicilië
Uitgeverij Van Dishoeck
ISBN: 978-90-475-1182-3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten