The belly rules the mind. ~ Spanish Proverb

maandag 4 oktober 2010

Zoete broodjes

Op de een of andere rare manier antidateert Blogger dit opgeslagen berichtje op 4 oktober. Maar laat dat nu net goed uitkomen, want 4 oktober is in Zweden 'Kanelbullens dag', de dag van de kaneelbroodjes.

Zweden houden van zoete broodjes bakken, het liefst in enorme hoeveelheden. In de kookboeken die ik heb zijn de recepten dan ook nooit voor 15 of 20 broodjes, nee, stel je voor dat je ingesneeuwd raakt, dan kun je er beter maar 35-48 tegelijk bakken. En ze passen niet allemaal op één bakplaat, mocht je dat willen proberen (net zoals ik een keer met Lusekatter en er uiteindelijk één grote Lusekatt over mijn bakplaat heen bulkte). Bak ze in twee delen, vries een deel in en trakteer je bezoek op de rest.

Zoete broodjes vind je altijd en overal in Scandinavië, als je 's ochtends op het station komt, zweeft de geur van vers(af)gebakken kaneelbroodjes, pudding-, bladerdeeg-, rozijnenkoeken en muffins je tegemoet. In de supermarkt zijn er speciale brood-en-koeken-vershoudkastjes en er is zelfs een rek met de 'broodjes van gisteren' die je voor een lagere prijs kunt kopen. Bakkers stapelen hun vitrines vol verleidelijke glanzende koeken met suiker, glazuur en amandelschaafsel; onweerstaanbaar.

Echte Scandinaviërs beginnen al weken voor Kerst met het aanleggen van een monstervoorraad van koekjes, koffiebroodjes en ander lekkers. Om last-minute koekjesstress te vermijden, waarschijnlijk, als je kalkoen in de oven al staat te verbranden, je nog zes liter Glögg (Glühwein) moet maken, cadeautjes in moet pakken en de kinderen zoet moet houden. Alles in de vriezer of een luchtdichte doos en alweer een hokje afgevinkt op de Kerst-to-do-lijst. En natuurlijk ruikt het gewoon ontzettend lekker: huiselijk, warm, uitnodigend, gezellig.

Laatst waren Lief en ik in Zweden op de koffie bij vrienden van mijn ouders. Om vier uur 's middags, precies op het tijdstip dat ik altijd een enorme trek in iets lekkers heb. Viel ik even met mijn neus in de boter! Bij het binnenkomen deden we onze schoenen uit en namen verwachtingsvol plaats aan een zorgvuldig gedekte tafel. Eerst kwam de gastvrouw met de koffie langs en daarna kwamen - tot mijn grote vreugde - de schalen met lekkernijen op tafel. Eerst de zelfgemaakte zoete broodjes, dan zelfgebakken koekjes, naar grootmoeders recept, tussendoor nog wat koffie, babbelen en alsof we dan nog niet genoeg hadden gesnoept, kwam de gastvrouw met een indrukwekkende cake met hazelnootpasta, banaan en slagroom, zalig. En vervolgens zaten we al kletsend uit te buiken om na een uurtje de grillhut in de duiken om nog meer te eten. Wat een fijne avond!

Als herinnering aan deze fijne koffiemiddag en ter ere van de dag van de kaneelbroodjes heb ik me er ook aan gewaagd; het hele huis rook heerlijk naar kaneel en gekaramelliseerde suiker. Een dagje te laat, maar erg de moeite waard.

3 opmerkingen:

  1. Hihi....Ik herken de Kerst-stress-lijst :-) 7 verschillende soorten koekjes hier in Noorwegen....bij mijn schoonfamilie natuurlijk 14 verschillende, omdat er nog niet genoeg stress is. :-) Je "Kanelbullar" zien er goed uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn Duitse grootmoeder bakte ook altijd hopen koekjes tegen Kerst, die dan aan iedereen uitgedeeld werden. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmmm lekker.... het is een "strijd" tegen de lijn als je lang in Zweden verblijft met al deze "gevaarlijke" lekkernijen .

    BeantwoordenVerwijderen