The belly rules the mind. ~ Spanish Proverb

dinsdag 13 juli 2010

Samen in een tentje


Niets romantischer dan samen met je liefste in een tentje bivakkeren. Tentje opzetten (dat gaat tegenwoordig ontzettend gemakkelijk, dus daar kan je relatie al niet meer op stuklopen), luchtbedjes vol laten lopen, slaapzakken knus aan elkaar ritsen, kussens dicht bij elkaar leggen en klaar is kees.
Tijd voor een romantische tête-a-tête in de buitenlucht, aan je wankele tafeltje met plastic borden, bekers en bestek en een gasvuurtje dat in het gras staat waardoor je je handen verbrandt bij het pakken van het pannetje met dat ozohandige knijpding en pardoes de pasta met vergiet en al in het gras stort.

Maar zo hoeft het niet te gaan, las ik in het boek Outdoor Cooking van Lotje Deelman en Thomas Pelgrom, dat ik laatst bij een culinaire quiz van Food for Foodies wist te bemachtigen. In deze 'Globetrottergids' met prachtige sfeerbeelden zie je hoe het wel kan. Deelman en Pelgrom geven je een duidelijke paklijst en tips voor het inslaan van de goede ingrediënten.
Tot mijn grote verrassing blijkt er zelfs een outdooroventje te bestaan, zodat je op de camping van je zelfgebakken cake kunt genieten. Wel op een rustige camping doen, anders wordt dat romantische ontbijt voor twee ineens een collectieve aangelegenheid!

Dus gooi al die pakjes en potjes kant en klare saus uit dat krat, dat scheelt ook weer ruimte in de auto! De recepten zijn gemakkelijk en helder en de ingrediënten overal verkrijgbaar. Bovendien geven Deelman en Pelgrom handige variatietips voor als je restjes overhebt of je een bepaald ingrediënt niet kunt krijgen.

Bij mij gaat dit boek in ieder geval mee als ik de volgende keer er met een tentje op uit trek met mijn Lief. En bij het eerste romantische etentje maak ik een salade met warme geitenkaas met walnoten en stokbrood en gebakken banaan met gember en crème fraîche toe.

Outdoor Cooking
Lotje Deelman & Thomas Pelgrom
Uitgeverij Terra Lannoo 2009
ISBN 978-90-8989-023-8

3 opmerkingen:

  1. Hoi Resje!

    Geweldig mooie blog! Ben benieuwd naar wat er nog wel niet komen gaat. Dit boek klinkt in ieder geval als een erg leuk boek dat ook hier in Noorwegen goed van pas zou komen!!! :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi! Moet ik bij die kruidenier nog naar een ander kruidje kijken? Moes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Kokerella: Tack ska du ha :-) Ik weet zeker dat jij het boek ook superleuk vindt en de recepten zijn zelfs geschikt voor de grootste avonturiers (lees: wildkampeerders in Noorwegen) ;-)
    @ Moes: Ja hoor, mag altijd, weer een experiment erbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen