The belly rules the mind. ~ Spanish Proverb

zondag 8 augustus 2010

Experiment II

Aangestoken door Jamie Olivers zaaiwoede in 'Jamie at Home', waar hij tomaten uit laarzen en aardappelen uit zakken tuinaarde laat groeien, ben ik bij de supermarkt met de leeuw op zoek gegaan naar zaaigoed voor beginners en klunzen met een kleine buitenruimte. Keuze te over, maar helaas moest ik de pompoenen, courgettes, bonen en worteltjes aan mijn neus voorbij laten gaan wegens te weinig plek op het balkon. Ik zag het al voor me: trossen tomaten aan het balkon, bungelend voor de ramen van mijn onderbuurvrouwen en de bezoekers van de wasserette al 'koekhappend' mijn tomaten snoepend. Of - het verhaal van Jack en de Bonenstaak indachtig - een enorme bonenstaak tot aan het balkonnetje van mijn bovenbuurman die dan nog meer reden zou hebben om stampend door het huis te lopen. Doe maar niet.

Na een paar rondjes van het zaadmixmolentje viel mijn oog op de 'Snijgroentenmix' oftewel 'Jeunes Pousses', die je al na een paar weken kan oogsten om je salade mee op te leuken. Ik ben een voorstander van konijnenvoedsel, alle smakelijke blaadjes zijn aan mij besteed, en deze zien er wel heel lekker uit.

Thuis meteen onder in het plastic-'bom-van-Hiroshima'-kastje gedoken en twee oude boterbakjes opgeduikeld. Als Jamie het in een laars kan, moet dit zeker lukken! Op de gang ligt gelukkig nog een restje potgrond. Even uitkijken dat ik ook niet dit keer in een vreemde wollige substantie grijp die later een dode rat blijkt te zijn zoals me de laatste keer gebeurde. Met mijn armen vol spullen kniel ik neer op het balkon en strooi de zaadjes in de bakjes, dek ze af met een mooi laagje aarde met mijn schepje, geef ze een gulle scheut water en zet ze op mijn vensterbank in de zon.

Vanochtend heb ik al een schuchter groen scheutje tussen de aarde uit zien piepen, dus het duurt vast niet lang meer voordat ik ook op zijn Jamie Olivers met mijn draadmandje aan mijn arm en mijn rubberlaarzen aan mijn slablaadjes kan oogsten en een lekkere salade kan fabriceren. Delish!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten